jen za 49 Kč/3 měsíce

Výprava na Špicberky (8.část - Zpět do civilizace )

....Je 7.00 ráno předposledního dne pochodu. Celou noc pršelo a tím pádem nám nic neuschlo. Boty, ani ponožky, ale snad už nám to na cestu akorát vyjde. Už se všichni těšíme do civilizace. Na čerstvé pečivo, na suché oblečení, na pořádnou sprchu.... Za nehty mám takovou vrstvu špíny, že bych z toho mohl vysypat květináč. Z vlasů mám jen chuchvalec drdů, jak se pod čepicí již druhý týden neustále potí. O stokrát propoceném těle nemluvím a o otlačených zádech také ne. V žádném případě toho však vůbec nelituji.

Zpátky v kempu u letišti

Obcházíme ledovec Dønnbreen, snad největší v těchto končinách a vstupujeme do údolí Adventdalen. Je okolo 7 stupňů, obloha se protrhává a nad námi se objevují místa nádherné modré. Již začátek údolí působí magicky. Koryto i úbočí prorostlé do neuvěřitelně syté zelené barvy. Kdyby tu existovaly nějaké keře nebo stromky, věřil bych, že na nás vyskočí smečka Hobitů. Místo nich se tu prohání stáda zvědavých sobů. Půda je opět místy dost podmáčená a cestu nám kříží potůčky, tak se snažíme jít více po svahu, abychom se vyhnuli těm mokřejším plochám.

Kolem poledne, po přebrodění ledové řeky, vystoupáme na vyvýšené místo, které se zvedá jako menší kopec uprostřed koryta a za odměnu nás čeká úžasný výhled přes údolí na horu Helvetiafjellet. Je krásně, svítí sluníčko a víceméně modrá obloha tak úžasně kontrastuje s barvami údolí a zasněžené hory pod sebou. Mezi námi a horou se pak, jako had, klikatí dokonale zaoblené koryto řeky. U mě tento pohled suverénně vítězí. Stojíme tu několik minut a tiše pozorujeme okolí a nasáváme nezapomenutelnou atmosféru. Musím říct, jak moc jsem rád, že jsme došli až sem a že to všechno stálo za to, už kvůli tomuhle pohledu. Kdybych si měl zapamatovat jen tento moment, tak mi to stačí. Škoda jen, že žádný fotoaparát ten okamžik nedokáže opravdu věrně zachytit. Příště, až se dostanu na Špicberky, určitě si sem na pár dní zaběhnu :).

Po chvíli pokračujeme dále, máme před sebou několik menších kopců, které zdoláváme docela ve velkém tempu. Všechny žene kupředu pěkné počasí a vidina toho, že zítra odpoledne již budeme moci shodit ty tisíckrát prokleté těžké batohy. I když ty už tolik neváží, vzhledem k tomu, že jsme téměř všechny potraviny zkonzumovali. Někteří mají už jen poslední zbytečky jídla, a tak se mezi sebou dělíme, o to, co má kdo navíc.

Scházíme postupně z úbočí na dno údolí, kde nás čeká dlouhý brod na druhý břeh. Řeka je v těchto místech rozdělena na několik širokých ramen a my se musíme postupně dostat přes všechny z nich. Brodíme několik minut. Vždy přeběhneme jedno ledové rameno a na ostrůvcích mezi proudy hledáme další nejužší a nejmělčí místo na přejití dál. Na druhém břehu pak vylezeme na vyvýšenou rovinku na úbočí, kde rozděláváme tábor. Kousek od nás je malá dřevěná chatička jako útulek pro přespání dvou osob v zimě.

Začíná foukat nepříjemný, silný a ledový vítr. Přestože teploměr ukazuje skoro 8 stupňů, pocitově se zdá být pod nulou. Nedá se stát venku mimo stan ani na chvíli. Necháváme všechno ve stanu, dnes už nic na šňůrách sušit nebudeme. Rychle běžím ke vzdálenému potůčku, abych nabral vodu a zpátky. V noci pak nemůžeme usnout, jak se nám vzdouvá stan a všechno větrem mlátí o sebe. Každou chvíli kontroluji, jestli jsou kolíky dostatečně zaraženy, abysme náhodou neuletěli.

Ráno se to moc nelepší, tak máme při balení docela zábavu. Nevyspaní, docela vyčerpaní, ale s elánem razíme údolím Adventdalen směrem k dolu číslo 7, odkud již vede uválcovaná silnice. K němu nás však čeká ještě asi 10 kilometrů mokrým mechem a kamením. Cestou také ještě dvakrát brodíme ledovou vodou a přelézáme několik kopečků. Na jednom svahu, který je seříznutý kolmo dolů, jako nožem a na kterém se drží tlustá, namrzlá sněhová vrstva, uklouzne Verči noha a po sjetí pár metrů se jako zázrakem zastaví na okraji převisu. Pod sebou má kolmý sráz několik metrů a dole kameny a řeku. Rychle ji vytahuji zpátky a přitom si od Ladě schytám nepříjemné, leč oprávněné nadávky. Opatrně toto místo obcházíme, po sestoupení dolů ze svahu pak koukáme na sráz a tiše si oddychujeme, že se jí nic nestalo.

Před obědem dorážíme k dolu číslo 7 a k silnici. Tady již začíná civilizace. Cestou míjíme roztroušeně od sebe několik chatek, před námi v dálce je vidět v pohybu auto. Rozdělujeme se na skupinky a pokusíme cestou štěstí, zda nás někdo zbylých asi 15 kilometrů do Longyearbyenu nesveze. Zatímco ostatní svačí, já s Verčou a s Petrem vyrážíme jako první po silnici. Jdeme asi půl hodiny, když za námi jede auto. Snažíme se stopovat, ale bohužel projede bez zastavení. Chvíli na to začíná poprchávat. Za další půl hodiny kolem jede taxík, který zastavíme. Jede do Longyearbyenu (kam jinam, když je tu jediná silnice, která jinam nevede :oD ), tak jej zkoušíme přemluvit, jestli nás nesveze, když tam stejně jede. Ale jeho taxa je 250 norských korun. Nabízíme 50, ale to je mu málo, tak odjíždí prázdný. Nechápu. Nakonec celý úsek odšlapeme po svých. Cestou nás předjíždí ještě asi dvě auta, která vezou dohromady čtyři lidi od nás, z těch co vyrazili později.

V Longynu čekáme asi dvě hodiny, než se všichni postupně posbírají. Nakupujeme mezitím potraviny - chleba, mléko, sýr, jablka.... Všechno je tu asi 3x dražší než v ČR, ale po těch deseti dnech a asi 200 našlapaných kilometrech po necestách mimo civilizaci by člověk teď dal cokoliv, jen aby uspokojil žaludek a chuťové buňky čerstvým jídlem. Jdeme se také podívat do nejsevernější hospody na světě. Pár lidí si dává pivo za 35 norských korun.

Nahazujeme s Verčou batohy a vyrážíme do 5 kilometrů vzdáleného kempu k letišti. Kus od nás stojí kostel na kopci, do kterého jsme se původně chtěli podívat, ale nakonec se jen na chvíli zastavíme, koukáme na něj z dálky a při pohledu jeden na druhého pokračujeme dál....

(Pokud je zájem, mám v plánu přepsat starý cestopis z opačného soudku, z teplých krajů.)

Autor: Roman Hanáček | středa 22.7.2009 15:31 | karma článku: 12,50 | přečteno: 712x

Roman Hanáček

Konec demokracie. Je čas na novou revoluci....?....!

Včera, při jízdě hromadnou dopravou, jsem nechtěně vyslechl, jak si jedna starší paní stěžuje druhé, že ji opět nepřizpůsobiví skoro-sousedé okradli. Na dotaz, co na to policie, odpověděla, že tam ani nešla, že to stejně nemá cenu, protože s tím stejně nikdo nic neudělá a naopak, že má strach, aby se to potom náhodou neobrátilo proti ní.

30.7.2009 v 8:05 | Karma: 32,26 | Přečteno: 1570x | Diskuse| Politika

V zajetí ráje - Francouzská Polynesie II. pokračování

...Ubytování je velmi skromné, ale pro nás dostačující; v malém, otevřeném domku, kousek od silnice, za kterou je pláž. Odhazujeme batohy na postele a běžíme se podívat k moři. Čeká nás nádherně průsvitná azurová voda, relativně klidná, neboť je v dálce obehnána korálovým útesem. Nad námi se sklání kokosové palmy. Pláž je z černého písku, v kterém jsou velké kusy rozlámaných kamenných vyvřelin. Skáčeme do vody a hned u břehu pod hladinou si prohlížíme různobarevné korály.

29.7.2009 v 8:16 | Karma: 14,53 | Přečteno: 750x | Diskuse| Cestování

V zajetí ráje - Francouzská Polynesie

Přestože je to již spoustu let, co jsem s průvodcem Lonely planet v podpaždí podnikl cestu do samého středu Tichého oceánu, zanechaly ve mně ostrovy Francouzské Polynesie tak hluboký zážitek, že jej zatím žádná další místa neměla šanci vytlačit do pozadí.

28.7.2009 v 8:05 | Karma: 15,21 | Přečteno: 1051x | Diskuse| Cestování

Roman Hanáček

Výprava na Špicberky (7.část - Přechod ledovce)

.....Je další den ráno. Sluníčko svítilo celou noc, ještě teď vykukuje z mraků, ale větší část oblohy se zatahuje. Tak si říkáme, že jsme v noci ani neměli chodit spát a raději se přes noc opalovat, když bylo tak hezky. Vychutnáváme si na boso snídani před stanem, je pořád kolem deseti stupňů. Koukám na vytažené vložky z bot, které se působením vody a našlapaných kilometrů pomalu rozpadají. Použiji tedy alobalová víčka od paštik a lepící pásku k jejich zpevnění. Dvoje tlusté ponožky pak mají částečně změkčit, aby mě tolik netlačily zespodu do noh.

16.7.2009 v 10:21 | Karma: 15,38 | Přečteno: 841x | Diskuse| Cestování

Roman Hanáček

Výprava na Špicberky (6.část - Sobí údolí)

.....Ráno svítí místy sluníčko a skoro třetina oblohy je krásně světle modrá. Teplota se drží mezi 7 až 8 stupni, vítr téměř nefouká a vlhkost klesla na 57%, což je velice příjemné. Balíme věci a chystáme se přes údolí Semmeldalen do největšího údolí naší cesty Reindalen. Verča má však hned po ránu problém pokrčit koleno. Mast, ani ibuprofen moc nepomáhají. Odebírám z jejího batohu všechny těžší věci a snažím se je nacpat k sobě. Když nás vidí ostatní, jak přerozdělujeme batohy, někteří se nabídnou s pomocí. Hned od startu jsme však nejpomalejší a držíme se na konci skupiny.

13.7.2009 v 11:02 | Karma: 13,34 | Přečteno: 655x | Diskuse| Cestování

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Spolupředsedové AfD vyzvali Bystroně, ať opustí předvolební kampaň

18. května 2024

Spolupředsedové německé pravicově populistické strany Alternativa pro Německo (AfD) Alice Weidelová...

Západ má strach z ruské porážky stejně jako z té ukrajinské, soudí Zelenskyj

18. května 2024  8:46

Sledujeme online Západ se bojí porážky Ruska stejně jako porážky Ukrajiny, což je absurdní. Řekl to v pátek...

Klimatičtí aktivisté ochromili letiště v Mnichově, vybrali si rušné svátky

18. května 2024  8:34

Letiště v Mnichově dočasně přerušilo provoz v důsledku protestu klimatických aktivistů z hnutí...

Kvůli nehodě kamionu je uzavřena D35 u Olomouce ve směru na Mohelnici

18. května 2024  7:39,  aktualizováno  7:45

Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...